Tågbiljetten

Hittade idag ett ställe kallat Fyndlagret. Och fynd fanns där i mängder! Välbevarad femtiotalsinteriör för småpengar, spännande oljemålningar, krimskramisgt såväl som stilfullt porslinsgods och böcker - massor av böcker. Jag köpte tre böcker jag redan avvekrat, men inte äger alls eller i inbunden form. Jag är sådan, håller mig till det jag känner till och tycker om. Vissa godingar/klassiker har jag läst både två och tre gånger. Ibland finner jag någon ny författare att lägga på favoritlistan och då läser jag allt han eller hon skapat. Det där första urvalet av ny favorit brukar gå till som så att jag står vid en pockethylla och väljer det mest intressanta/färggranna omslaget eller den mest tilltalande titeln. Ibland blir det rätt, men lika ofta blir det fel och då har det inte kostat mer än under hundralappen, bortkastad tid och eventuellt lite besvikelse. I bland föjer jag andras rekommendationer - om det inte gäller Marklund, Läckberg eller någon illa skriven misslyckad-barndom-biografi förstås. (Svåra bandomar får jag ändå, varje dag anar jag dess skuggor i uredningar och beräkningar. Det är väl en himla tur att någon kommit på att det_aldrig_är_för_sent_att_få_en_lycklig_barndom.)



I ett av dagens fynd (20 kr) fann jag ett annat fynd, en SJ-tågbiljett, som satte sprätt på fantasin. Vem har ägt detta färdbevis och använt det som bokmärke? Vem åkte X 2000, i ekonomiklass, från Stockholms central till Sundsvall klockan 19.55 den 22 februari år 2000? Vem satt där i vagn 6, plats 2, denna tisdagkväll och såg landskapet svischa förbi och förändras från grått till vitt, från platt till vågigt, från stimmigt till rofyllt? Vem klev av i Sundsvall den natten? Och vem slutade läsa ett sådant litterärt mästerverk redan på sidan 256?




På baksidan av biljetten får vi en liten inblick i personens månatliga utgifter. Och med hjälp av den ledtråden föreställer jag mig en familjemor på väg hem till norrland från en konferens, eller ett shoppingäventyr i huvudstaden. En kvinna som ängslas lite över ekonomin och funderar över hur det ska bli när räkningarna girigeras om en vecka - nu när hon haft spenderarpantalongerna på under den gångna storstadshelgen?

Boken som innehöll biljetten såldes kanske till loppisen när familjen rensade skräp inför flytten till radhuset. Flytten som blev nödvändig efter den tredje ungen, sladdisen som kom elva år efter den senaste. Eller kanske var det försäljning i samband med den tragiska skiljsmässan som inträffade med anledning av hustruns patologiska shoppande, eller till följd av uppdagandet av det faktum att hon under flera år haft en hemlig latin-älskare som heter Juan och bor i Stockholm.

Vem tror du att det var? Det är bra att låta tankarna vandra ibland. Det väcker kreativiteten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0