Tjugofjärde januari helt enkelt (no. 2)

Slö dag. Har bara varit iväg och postat ett paket, till en lycklig traderamedlem som gjort sig ett storkap. Jag känner mig lite snopen. Först tyckte jag det blev en hyfsad affär, men det var innan portot skulle betalas och betaltjänsten och auktionsfirman skulle ha sitt. Ja, ja - man lär sig av sina misstag...

Annars tänker jag inte göra någonting i dag, på sin höjd spela tv-spel, eller kanske läsa. Jag läser Kerstin Ekman och Björn Ranelid paralellt. Det blir en idealiskt avmätt sammansättning av två världar, olika tidsepoker, olika perspektiv, som tillsammans bildar någon form av helhet. De skildrade människoödena känns ofta bekanta, det ena det andra en aning likt. Social misär, klass, kön - det är oftast sådant jag läser om, när jag inte umgås med Lindgren - för då är det, utöver sociala betingelser, ursjälen, omsorgsfullt iklädd skröneskrud, det filosoferas omkring. När jag läser Torgny, då behövs ingen annan. Han är som "Den rätte", följeslagaren som fyller alla ens känslomässiga, praktiska och intellektuella behov. Han är Författaren och det närmsta någon kommit att vara Idolen.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0