Rosor



Jag fann ett knippe underbara kvistrosor på Ica! De förärar mitt hem med ett litet uns vår, sommar och glädje.

På torsdag kommer F hem och han stannar hela helgen. Jag blir så glad! Jag har saknat honom och faktiskt känt mig lite ensam och enländig på sistone, vilket resulterat i leda och likgiltighet, bland annat inför det faktum att jag bör studera inför kommande seminarium. Jag är vaken halva nätterna och sover nästan hela dagen och gör ingenting vettigt alls. Kanske kan F:s besök väcka lite liv i mig.



Rossläktet (Rosa) består av ca 200 arter, som är spridda från subtropiska till kalltempererade områden. Rosor har odlats i tusentals år i Persien, Egypten, Indien och Kina. Idag odlas rosor mest för dess skönhet och doft, men de har haft en stor betydelse som läkeväxter och som mytologiska, mystiska och religiösa symboler.


Den här underbara buskrosen (Leander) skulle jag vilja njuta av i min rabatt! Men  den överlever inte i växtzon 4/5, tyvärr. Dessutom ska jag flytta innan rosor slår ut, dit där inga uteplatser och möjligheter till självsvåldigt anläggande av blomstersängskreationer finns...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0