Tomtemor?

På Coop. En äldre dam framför mig i kön vid kassan. Ett finmaskigt nät av tunna linjer rynkar hennes tillsynes lena åldringshy. Håret vitt som snö, bestrött med ett beaktansvärt parti uppenbarligen oavsiktliga röda tussar. En stund funderar jag över vadan dessa suddar, sedan lägger jag märke till vad hon har på rullbandet. En tomtemössa i billigt, hårigt syntetmaterial, sådan textil som kan tänkas ludda av sig. Så föreställer jag mig henne, testandes denna luvas passform och design, kanske framför en rektangulär spegelpelare i butikens klädsektion, vridandes och vändades framför spegeln, kråmandes. Lilla tanten med högtravande tomteambitioner. Ett brett leende sprider sig inom mig.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0