En lördagkväll i april

Ofta styrs mina steg mot ett bestämt mål och jag tittar inte upp. Nödvändiga promenader från punkt A till punkt B, utan eftertanke. I kväll vände jag blicken uppåt och inåt.



Det oändliga, inte svart - midnattsblått -  
punkterat av det som är stjärnor för mig,
men brinnande solar på ogripligt avstånd.

Månens skärva - som en perfekt banan -
en nattlampa, vars kalla sken lindrar natten och vägleder. 

Aprilvinden brusar och viner - mörkret till trots - 
i de ännu sovande trädens kronor.

Närvaron i detta nu,
den eviga existensen som har erfarits av generationer före mig.

Jag ser att det finns förtröstan i det ursprungliga -
oförgängliga och självklara

Jag förstår att vi är ämnade att älska jorden, universum
Den kärleken är ömsesidig och outplånlig
- om än världen, som vi känner den, förintas

Och lyckan däröver ryms nästan inte inom mig.
I morgon ska jag dela med mig av den

Men kanske blir det bara en dag som alla andra...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0