Juldagen



Julänglar på en tändsticksask. Bild tagen med nya kameran som inhandlades för en "spottstyver" på mellandagsrean.

Julaftonen blev fridfull och ljus i goda familjens lag. Utsökt och fet julmat i överflöd. Jag åt mig som vanligt mätt på de kallskurna fisk och skaldjursrätterna, den inkokta laxen och den gravde laxen och de fyllda ägghalvorna med majonnäs, rom, räkor och med en liten dillkvist på toppen. Resten av maten har jag smakat på först i dag. 

Jag och F satt nära, nära varandra vid bordet och i soffan. Dock bytte vi inga kärleksgåvor. Istället for vi idag på rean i vanlig ordning. 

Moster B var fin men särdeles förvirrad denna julafton - rökte i sträck, askade i halvfulla kaffekoppar, fimpade i ett värmeljus (vilket startade en mindre eldsvåda) och ämnade äta köttbullar med serveringstången.

Uppspelta pojkar. Yngsten gallskrek vid blotta åsynen av morfar i tomteskrud, men fann sig när han upptäckte att den "gamla gubben" gav bort grejer =-). Äldsten var lite misstänksam mot hela tomtegrejen. Jag lade märke till hur noggrannt han observerade tomtemaskens konturer och han såg ut att vara sugen på att liksom titta bakom det uttryckslösa latexansiktet med tomma ögonhålor. Nästa år köper han inte tomtekonceptet.

Jag trodde på tomten ovanligt länge. Kanske hade jag en förmåga att leva mig in i skådeseplet, att liksom lite omdevetet, spela med i de vuxnas föreställning, men det finns också en möjlighet att jag bara var alldeles särskilt korkad. Först omkring julen 1986, när jag börjat första klass, fick jag av mina klasskamrater förklarat för mig hur det låg till med tomten. Jag minns besvikelsen än i dag, hur fullkomligt grundduperad jag kände mig. Jag tycker att det var lite dålig stil av "mina" vuxna att låta mig vandra i ovisshet så länge. Säkert förgyllde min barnsliga dumhet deras annars trista vuxen-jul och det kan jag väl bjuda på såhär post-barndomsmmässigt.

Idag har vi sett filmer, jättemånga filmer. De med Jhonny Depp var bäst. Två skräckfilmer; Kalle och chokladfabriken (jag minns hur sugen jag var på godsakerna som beskrevs så detaljerat, när fröken läste högt ur den boken i fjärde klass, jag hade inte klarat mig länge i den fabriken) och splattriga och underbara Sweeny Todd. Sedan har vi käkat julbordsrester, mumsat chokladpraliner och ris a´la malta och druckit det goda chokladteet jag fick av E igår. Idag har varit en klassisk, avslagen, juldag.

Snart åker vi till Stockholm! Jag ska stanna där nere i åtminstone tio dagar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0