Första dagarna i det verkliga livet

Första dagarna i skolan har varit intressanta. Bland annat har vi haft en föreläsare i vetenskapsteori som i sina långa utläggningar bjudit på en massa snaskig kuriosa. Inte visste jag, exempelvis, att Foucault verkat vid uppsala universitet, att skrivit sin avhandling om vanisnnets historia där (en avhandling han dock inte fick disputera i Uppsala). Den skandalomspunne tänkaren susade tydligen runt i sin vita porsche och levde ett allmänt promiskuöst och normbrytande liv, vilket säkert snörpte en och annan upperlip i sextiotalets konservativa uppsala. Det är alltid lika roligt med lärare som brinner så till den milda grad för ämnet att de har svårt att hålla sig till det.

Men det retar mig att jag nu också måste plugga annat. Och jag måste börja. Måste börja fortsätta med sommarkursen. Jag brukar inte låta saker ligga. Jo, det brukar jag, men bara så pass länge att jag faktiskt hinner slutföra projektet inom tidsramarna. Jag har hittills aldrig varit sen med ett skolarbete. Men nu är jag det. Och det är skit.

Är med i en bokslukarcirkel och första boken på agendan är: "Porr, Horor och Feminister", av någon "forskare" som påstår sig ha funnit den_lyckliga_horan. Ska bli spännande det här.

Efter skolan i dag tog jag och F en promenad och hälsade på B på boendet. Hon verkade må gott. Hon log och var glad. Vi såg reprisen av när folkpartiledaren blev grillad i SVT. Jag tycker att Björklund gav ett samlat intryck. Borgarministrarna har ett självsäkert och lite avmätt sätt som tyvärr kan inge förtroende och (falsk) trygghet hos den lite velige väljaren.

Det är naturligtvis mycket bättre med politiker som brinner, som har visioner om kollektivism och så vidare. Men det är svårt att sälja in solidaritetens och jämlikhetens principer i ett alltmer individualistiskt samhälle där flertalet vet att många bäckar små (femtonhundra konkreta extrakronor i plånboken i månaden) blir till en hel å (en fyrtiotums plasmateve, en resa till fjärran östern etc.), och inte orkar (eller vill) bry sig om att "Bärs-Berra" saknar fem tänder i överkäken (för han är ansvarslös som inte har borstat tänderna ordentligt ju).

Mona är lite knakig, sned och vind på något vis och framförallt blek och trist. Hoppet ligger på Ohly eller Wetterstrand. Jag tror mest på Wetterstrand, gällande retoriken.








Hoppet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0