Talgoxen på UB

En liten talgoxe hade på något vis förirrat sig in i den stora ljussalen på universitetsbiblioteket. Jag och A och en underbart mjuk och fin bibliotekarie gjorde allt i vår makt för att försöka visa den vägen ut innan stängningsdags, men förgäves. Och nu måste fågeln övernatta i biblioteket. Vi fixade lite nödproviant till den vilsna, i form av en krossad knäckebrödsmacka och ett glas vatten. Men i morgon måste vi på något sätt fixa ut fågeln.

Mitt hjärta kramas av ångest när jag föreställer mig att den lilla ska gå samma öde till mötes som skatan som bibliotekspersonalen, enligt den goda bibliotekarien, "väntade ut" och lät självdö. Ingen levande vild varelse ska behöva avsluta sitt liv i fångenskap, irrandes, utan sina fränder. Den ska ut i morgon, hur stort projektet än blir!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0