Helg med lillasyster


Liten frusen syster. Under sjalen var läpparna lila.

Min äldsta lillasyster var här i helgen. Tiden går så fort när man tillbringar den med en annars saknad syster, men vi hann ändå tillägna oss några aktiviteter under de fyra dagar hon var här, Bale. Nätterna blev sena och fulla av forntidsanalys, men också smalltalk och dagarna började först vid elvatiden.

På fredagen for vi ut en mil i havet till en kall och blåsig, men kargt vacker, ö där vi lyssnade på visor (det var visfestival), åt kallskuret i ett partytält som höll på att blåsa bort, drack en skvätt rosé och frös. Bales darrande lila läppar gick knappt att le med, men hon var oerhört tacksam för fleecefiltarna som, i ett insiktsfullt ögonblick, hade inhandlats tidigare på dagen. På vägen hem var sjögången hård och vi kände oss båda sjösjuka, så vi gick ut på däck. Där var havsnatten vild, våt och ljuvligt levande. Där stod vi i den hårda vinden med havsstänk i ansiktena och spanade in mot land. Jag upptäckte att det är någonting hjärtskärande vackert med rödlysande småfyrar som ensamma tämjer vågorna. Någonting med den där färjefärden slog an en ton av nostalgi inom mig.

Tur att F hämtade oss där på natten, för det hade varit omständigt och dyrt att ta en taxi hela vägen från kajen och hem till stan. Det tycktes heller inte finnas några att dela taxi med, eftersom mestadelen av festivalbesökarna var medelålders medelklass och förutseende nyktra (och körvänliga) även en kväll som denna.

På lördagen var vi nere en sväng på stan. Det regnade och butikerna stängde chockerande tidigt. Vi hann bara köpa sista stuvbiten av ett utsökt vackert blått tyg mönstrat med snirkliga skära rosor (som jag inte vet vad jag ska ha till), några nya och stiliserande knappar till Bales kofta, som utan dem skrek "billig storkedja" och en rymlig kaffekopp med nostalgiskt historisk-mellan-stor-stadsmotiv. Sedan åt vi grekisk buffé och hyrde tre filmer till kvällen.  Väl hemma lagade vi god mat och bakade en nästan överdrivet chokladig brownie - och åt upp alltihop. Sedan såg vi filmerna - en efter en. En handlade om en galen dam som badade i andras blod.

På söndagen var vi med smågrabbarna på 4h gården här i närheten och tittade på/interagerade med djuren där.
Sedan åkte hon hem tidigt i går morse, lill-Bale. För tidigt tyckte jag.

Kommentarer
Postat av: Elin

Det var en fin sammanfattning av vår weekend tillsammans! Nu känns den alldeles för kort och jag saknar dig redan!

Imorgon ringer jag och förhör dig om träningen! ;)

2010-08-04 @ 00:45:49
Postat av: Linda

Oh, noooooo!!!

2010-08-04 @ 12:49:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0