The eye, fortsättning

Jag sov hemma i natt i alla fall. Kändes föga lockande med luftmadrass och sovtäcke (klasskamratgrannen har just flyttat in och inte hunnit få in någonting i lägenheten än). I morse såg jag sjuk ut. Och det kändes sjukt, som att halva ansiktet var tjockt, ostyrigt och lite avdomnat. Vänster öga var totalt igensvullet. F slet upp mig ur sängen och skjutsade mig till akutmottagningen. Jag fick nästan omgående träffa en läkare som utan större dramatik konstaterade att det handlade om Blefarit (ögonlockeksem på vanlig svenska). Jag fick kortisonsalvor som jag ska behandla med i en månad.

Och när jag började tänka lite så har jag från och till haft problem med irritation och klåda omkring ögonen i flera år, kanske ända sedan barndomens ihärdiga kliande och flammiga hud, problem som jag hittills framgångsrikt behandlat med påhittiga huskurer och vanlig receptfri Hydrokortison. Kanske var det den panikinköpta, parfymstinna mascaran i gul flaska som jag använde en gång tidigare i somras, som förvärrade mina annars lindriga symtom. Kanske var det denna stressiga sommar.

Nu känns det som att Chickis aktier steg en aning igen, för det är sannorlikt inte hon som orsakat mina problem. Mina erfarenheter är i alla fall att ögoneksemen beror på kontakt med kosmetiska produkter som innehåller ämnen jag är överkänslig mot. Läkaren trodde inte heller att utslagen/svullnaden berodde på kattallergener. Han sade i princip att det handlade om kontaktallerig och jag har ju knappast smort in mig med Chickis exremeter (fast - överväldigad av vår kärlek - burrar jag ofta in mig i hennes päls).

Efter en smörjning med kortisonsalvan känns det redan en liten aning bättre. Nu har jag "bara" en röd tira omkring ögat.
Svullanden har gått ner.

Besöket på akuten fick som konsekvens att vår dag med pojkarna blev inställd - men vi får ha dem nästa helg. Jag behöver ha dem!

Nä, nu ska jag baka moccarutor!

Kramen


Kommentarer
Postat av: Kattis

Åh, vilken lättnad! Vad glad jag blev för er skull! Hoppas verkligen att symptomen försvinner nu och att kissekatthjärtat kan stanna kvar hos er.

2010-08-22 @ 22:51:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0