Den allergiska relationen


Produkterna som ska rädda vår kärlek.

I dag sov jag länge. Har ännu inte lyckats vända dygnet till rätta efter arbetsnatten.

Framåt eftermiddagen tog jag en promenad ner till skolan, där jag skrev ut några kopior till F på biblioteket och gick upp på institutionen och hämtade min senast rättade inlämningsuppgift - min praktikuppsats. Jag har känt mig lite spänd inför att läsa lärarens feedback, eftersom jag i texten varit extremt kritisk mot såväl min handledares (auktoritära) ledarstil som hela den (kallt resultsatinriktade och snäva) organisation hon representerade. Men det var idel lovord från den rättande läraren. Hon skrev till och med: "Känn dig mycket STOLT över att du kunnat reagera och reflektera och stå upp för din etiska grundhållning. Jag tycker också att socionomprogrammet ska vara stolt över att ha en sådan student som du - det ger mig hopp." De orden värmde verkligen - kanske så pass att jag får nya krafter till att färdigställa slutuppgiften till den lite smått tungrodda sommarkursen (som inte längre är någon sommarkurs).

På hemvägen från universitetet tog jag svängen förrbi apoteket, där jag hämtade ut Chickis receptbelagda allergimedicin och shoppade receptlösa allergimotverkande produkter till mig själv. Ha ha ha - det är lustigt för det kan vara så att Chickis konstaterade, men outredda, allergi riktar sig mot människor (vissa katter är allergiska mot homo sapiens) och att jag i min tur är allergisk mot henne. Där ligger vi och gosar - hon upptagen med ett ihärdigt kliande, bitande på blåsorna som ibland uppstår på bakbenen kortisonbehandlingen till trots - och jag med svidande, rinnande ögon. Vår allergiska relation ger en helt ny mening åt "att inte tåla varandra".

Sedan tog jag vägen förbi lilla Ica-affären där jag införskaffade ingredienser till kvällens middag: laxpasta med saffran och rosépeppar. Det är mitt bästa egna recept.

Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0